Hoe schaf ik een gehoorapparaat aan? Bij de aanschaf van een hoorapparaat, doorloopt u een bepaald traject. Dit traject is heel persoonlijk, maar bestaat voor iedereen uit een aantal basisstappen.
Eerste gesprek
In het eerste gesprek vertelt u ons wat wij voor u kunnen betekenen. Dit doen we onder het genot van een kopje koffie met een koekje. Wij stellen u vragen over wat u dagelijks doet en hoe u in die situaties beter kunt horen. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen, vragen wij u ook naar de medische geschiedenis van uw oren.
Tijdens het gesprek vragen wij u ook de ‘Amsterdamse vragenlijst’ in te vullen. Deze bestaat uit enkele algemene vragen (zoals uw geboortedatum en of u al een gehoorapparaat draagt) gevolgd door 33 vragen die gericht zijn op uw gehoorbeleving. Met uw antwoorden kunnen wij een juiste berekening maken voor de vergoeding van uw zorgverzekeraar.
Als u niet naar een KNO-arts of Audiologisch Centrum bent geweest, testen wij tijdens deze eerste kennismaking ook uw gehoor. Op basis van de vragenlijst, uw levensstijl en de hoortest, krijgt u van ons een advies welk soort hoortoestel het beste bij u past en welke kosten daarbij horen.
Horend Goed Zaanstad belooft u:
• Ruime keus uit alle A-merkhoortoestellen
• Een uitgebreide proefperiode
• Hoortoestellen die minimaal opvallen
• U krijgt altijd een offerte mee. Uiteindelijk maakt u de keuze!
De gehoormeting
De gehoormeting doen wij in een geluidsdichte cabine. In deze audiocabine krijgt u een hoofdtelefoon op. Door de hoofdtelefoon laten wij piepjes horen. Hoort u een piepje? Dan drukt u op een knop. Met deze test brengen wij in kaart welke geluiden u wel en niet goed kunt horen.
Een zelfde soort meting doen we ook met een blokje dat wij achter uw oor of op uw voorhoofd plaatsen. Hiermee testen wij het verschil wanneer trillingen rechtstreeks door het bot worden opgevangen.
Omdat horen niet hetzelfde is als verstaan, meten wij daarnaast hoe goed u dat kunt. Via de hoofdtelefoon krijgt u op verschillende
sterktes woordjes te horen. U herhaalt dan de woordjes zo letterlijk mogelijk. Op deze manier meten wij wat u goed verstaat en in hoeverre een hoortoestel iets voor u kan betekenen.
Aanpassing hoortoestel
Zodra we samen een gehoorapparaat hebben uitgezocht op basis van het eerste gesprek en de eventuele gehoormeting, bestellen we voor u een hoortoestel. Het hoortoestel stellen we samen in
op basis van de gehoormeting, maar ook aan de hand van uw ervaring en uw eerste reacties.
U krijgt uitleg over hoe het hoortoestel werkt en hoe u het kunt bedienen. Ook oefenen we met het in- en uitdoen van het toestel. Na ondertekening van een proefbon, krijgt u het hoortoestel mee en kunt u hem in de praktijk ervaren. Op dat moment maken we ook een afspraak voor controle. Vaak voor over 2 weken.
Controle
hoortoestel
Tijdens een controle bespreken we hoe het is gegaan met de gehoorapparaten. Wat is er goed en wat kan er beter? Ook doen we tijdens deze afspraak metingen. Met de metingen bekijken we of we samen het maximale spraakverstaan en geluid uit het toestel kunnen halen.
Bij de controle leggen we ook aan u uit, hoe u het beste het hoortoestel kunt onderhouden.
Eindcontrole
Bent u tevreden? Voldoet het hoortoestel aan uw doelstellingen en eisen? Is de audicien tevreden met het resultaat? Dan kunt u het hoorapparaat aanschaffen. U vult een tevredenheidsverklaring
en nogmaals de Amsterdamse Vragenlijst in. Wij regelen in veel gevallen de vergoeding bij uw zorgverzekering.
Proef mislukt?
Natuurlijk kan het voorkomen dat u niet tevreden bent met uw hoorapparaat. Dan mag u altijd een ander merk of model proberen. Liever even stoppen? Ook dat is geen probleem. De proef is gratis en u betaalt alleen de verbruikte artikelen, zoals batterijen en filters.
Vragen over, hoe schaf ik een gehoorapparaat aan? Kom even langs of maak een afspraak bij Horend Goed, de audicien in Zaanstad!

