Horend Goed is in 2013 gestart in Krommenie. Sandra Klokkemeijer en Robert van Spil zijn de eigenaar. Sandra Klokkemeijer is al sinds 1999 te vinden in de hoor branche. Zij is gestart als leerling audicien bij Beter Horen. Daar heeft zij tien jaar gewerkt waarbij ze in de laatste jaren zelf leerlingen begeleidde. Vervolgens heeft zij als hoorspecialist gewerkt bij Oticon. Na vele veranderingen in de markt gezien te hebben, heeft zij samen met Robert besloten dat het beter kan in de “hoortoestellenmarkt”. In 2013 was het zo ver: Horend Goed is geopend op de Heiligeweg!
Wat kan er dan beter in de hoortoestellenmarkt?
Wij zien veel bezuinigen op hulpmiddelen vanuit de zorgverzekering. Keuzevrijheid wordt minder en er staat druk op de prijzen. Vanuit Oticon merkte ik dat er gekozen werd op inkoopprijs van hoortoestellen. Wat het hoortoestel kan, en wie de gebruiker is stond ineens helemaal los van de keus. Dit vonden wij niet kunnen! Een slechthorende moet altijd zelf een bewuste keuze maken en bepalen wat een hoortoestel moet kunnen. Zodra je weet wat een hoortoestel kan, maar ook niet kan, is de acceptatie makkelijker.
Op wat voor hoortoestellen richten jullie je?
Wij richten ons alleen op A-merk hoortoestellen. Bijvoorbeeld: Oticon, Siemens, Phonak, Unitron, Beltone, GN Resound, Starkey en Widex. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten wereldwijd geholpen kunnen worden. Wij vinden onopvallende hoortoestellen mooi met dunne slangetjes of het liefst zelfs helemaal in het oor. Wat wij belangrijk vinden is dat een hoortoestel door zijn kwaliteit minimaal 5 jaar mee moet gaan.
Waarin verschilt een A-merk hoortoestel ten opzichte van een B-merk?
A-merk hoortoestellen hebben een hogere kwaliteit als je kijkt naar techniek en gemak. B-merken worden vaak geleverd door grote ketens. Het grootste nadeel is dat je vaak niet terecht kan in het buitenland, of bij andere hoortoestelleveranciers. We hoorden vaak dat er gewisseld wordt tussen audiciens bij de vestigingen, met als gevolg dat je een audicien zou kunnen treffen waar je geen klik mee hebt. En dan? Zit je wel aan die audicien vast!!
Wij hebben wél de mogelijkheid om diverse B-merken bij te stellen, te onderhouden en ter reparatie aan te bieden. Vaak kunnen we ontevreden B-merk hoortoestel gebruikers meer tevreden krijgen door een hoortest en een bijstelling.
Wij zijn van mening dat je ook bestaande hoortoestelgebruikers tevreden moet houden, en niet alleen “nieuwe” slechthorenden met ‘’gratis en goedkoop’’ moet lokken.
Waarop moet een slechthorende dan een audicien selecteren?
Wij denken dat je als slechthorende moet afgaan op je gevoel. Maak afspraken bij diverse audiciens en ga een gesprek aan! Vraag wat ze voor je kunnen betekenen. Vraag wat voor hoortoestel je krijgt en wat je er van mag verwachten!
Hoe bedoel je, wat je er van mag verwachten? Een hoortoestel is toch een hoortoestel?
Nee! Zeker niet!! Een hoortoestel is niet alleen qua uiterlijk verschillend, maar ook wat betreft de bediening. Ook de chip in het hoortoestel is van belang! Iemand die alleen TV wil kijken met een hoortoestel stelt hele andere eisen aan het hoortoestel dan iemand die werkt en vergadert, of iemand die piano speelt. Wij vinden het belangrijk dat iemand zich bewust is van zijn huidige leefomgeving. Daarop kiezen we samen een hoortoestel uit. Dit gekozen hoortoestel moet altijd op proef ervaren worden. Op basis van een hoortest kunnen we veel zeggen over wat iemand moet en kan gaan horen, maar we weten niet van te voren wat iemand zijn of haar smaak is als het gaat om horen!
Smaak in horen?
Leg maar eens uit wat mooi klinkt! Iedereen ervaart geluid anders en iedereen heeft gelukkig zijn eigen mening. Wij luisteren naar ieders ervaring en mening. Door deze ervaringen en meningen mee te nemen in de instellingen van het hoortoestel komen we tot de optimale instellingen van het hoortoestel. Zodra iemand helemaal tevreden is en wij tevreden zijn met het gemeten resultaat mag het hoortoestel pas worden aangeschaft.
En als iemand niet tevreden is met zijn hoortoestel?
Als iemand niet tevreden is in een proefperiode dan mag het hoortoestel altijd kosteloos retour. Ook als iemand een hoortoestel heeft aangeschaft en ontevreden is. DIRECT terug komen!!! We zoeken en vinden altijd een oplossing.
Hoe werkt het aanschaffen van een hoortoestel dan precies?
Horend Goed heeft met alle zorgverzekeringen een contract of afspraken. Wij regelen altijd de basis verzekering. Doorgaans vergoedt de basisverzekering 75%. Het kan zijn dat de aanvullende verzekering de eigen bijdrage of een deel daarvan dekt. Dit zoeken we altijd uit voordat we de proef starten. Wel zo prettig dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
Worden alle hoortoestellen voor 75% vergoed?
Helaas niet. Er zijn hoortoestellen te verkrijgen die de zorgverzekering niet erkent omdat ze niet een wetenschappelijk bewezen meerwaarde hebben. Erg jammer, omdat er vaak technieken in zitten die érg goed zijn en een goede verbetering geven in bijvoorbeeld verstaan in gezelschap. Of dat een toestel minder scherp laat klinken zonder vermindering van verstaan van gesprekken. Gelukkig bieden diverse leveranciers hoortoestellen aan die je kunt opwaarderen.
Opwaarderen, zoals met beltegoed? Je hoortegoed is op en je hoort niks meer?
Hahaha! Nee voor een extra eigen bijdrage krijg je de extra voordelen in je eigen hoortoestel. Net als het hoortoestel wordt het gewoon je eigendom, met 5 jaar garantie en minimaal 5 jaar service! Dit is ook een van de onderscheidende vermogens van Horend Goed. Wij zijn altijd op de hoogte van de nieuwe ontwikkelen op de hoormarkt!

